Projektując stanowiska pracy, trzeba mieć na uwadze wiele ważnych elementów. Komfort nasz lub pracownika zależy od rodzaju krzesła i biurka, przestrzeni wokół, warunków w pomieszczeniu i od oświetlenia. Dzisiaj omówię dokładnie ten ostatni aspekt, często zaniedbywany przez pracodawców i architektów. Ten krótki poradnik napisałem po to, by przedstawić tobie zalety diod LED dla komfortu i wydajności pracy.
Najpierw jednak przyjrzyjmy się ogólnym mocnym stronom nowoczesnego oświetlenia diodowego. Wszyscy użytkownicy cenią sobie niezwykłą ergonomię. Diody LED zużywają dużo mniej prądu, niż zwykłe żarówki. Mało tego, dają dużo więcej światła. Montaż tego typu świateł będzie sporo kosztował twoją firmę, jednak nie daj się zwieść pozorom. Wraz z kolejnymi przychodzącymi rachunkami za energię elektryczną przekonasz się, że inwestycja się opłaciła. Wielką oszczędność zauważysz również w kwestii żywotności. Diody LED są bardzo trwałe i potrafią świecić nawet przez dekadę. Zostały dużo bardziej solidnie wykonane, niż tradycyjne żarówki i zdecydowanie łatwiej je transportować. Dzielniej wytrzymują także zmiany temperatur, wilgotności i napięcia. Polecane firmy to brytyjski Philips LED albo szwedzka Osram LED
Istnieją badania, które podkreślają wpływ barwy i natężenia oświetlenia na wydajność pracy. W przypadku staroświeckich żarówek, jedynie siła światła mogła być regulowana. Diody LED można bardzo łatwo modyfikować. Liczba kolorów, w których świecą, jest naprawdę bardzo duża.
Naukowcy odkryli, że zimne temperatury barwy światła poprawiają koncentrację pracowników. Ciepłe kolory w pomieszczeniu dają wrażenie komfortu, wyciszenia i przytulności. Dlatego też niebieskawe diody warto zainstalować w salach biurowych, a lekko pomarańczowe na przykład w salach konferencyjnych czy pokojach spotkań z klientami.
W Polsce funkcjonuje wiele firm, które zajmują się dystrybucją i instalacją systemów oświetleniowych LED. Do najbardziej cenionych producentów tego wspaniałego sprzętu zaliczamy między innymi: Delta Electronics oraz Thorn Lighting.